Det här är någonting JAG vill göra.

Okej, nu är det dags för mig att springa bort till sovrummet, lägga mig under två täcken och två filtar och mysa in mig riktigt ordentligt! Jag hoppas att jag får en hostfri natt, för hostan jag har fått nu är förjävlig. Det känns som att jag har ett stort sår i bröstkorgen någonstans... Ändå har jag inte hostat speciellt mycket.

Jag funderar allvarligt på att åka på semester till annan ort. Åka och hälsa på någon... Ta det lugnt ett par dagar, slappna av helt och hållet... Utan barn, utan förpliktelser... Jag vill kunna sova en hel helg, bara en enda gång. Jag vill kunna känna att jag kan sitta upp till halv åtta på morgonen och sova till tio på kvällen, äta en macka eller lite popcorn om man så vill och sen glo på TV och film resten av det vakna dygnet. Ibland kan det kännas skönt att få vara Sandra - hon som kan vara rolig. Eller helt enkelt bara vara jag. Utan förpliktelser, som sagt. Jag vill göra vad jag vill under en helg. Bara en helg.

Jag undrar vad jag och Christopher hittar på imorgon. Jag skulle egentligen vilja träffa mamma, för det är väl en vecka sen nu. Jag ska väl för en gångs skull vara uppriktig mot mina läsare och tala om hur det ligger till... Jag har inte pratat med min mamma sen i tisdags. Hon skrev då i ett sms till mig att hon skulle lägga in sig på St. Göran för professionell avgiftning för att hon inte klarar av ångesten. Mamma hade varit nykter i ett år i fredags, men samma dag gick hon på systemet. Jag klandrar henne inte för någonting och jag är inte arg på henne. Jag är däremot lättad att hon var ärlig på söndagsmorgonen och skrev i ett sms att hon hade druckit dagen innan.
Alkoholism är ju en beroendesjukdom och det är inte så lätt att "bara sluta dricka". Det går oftast inte att säga att man säger upp kontakten om personen i fråga inte slutar dricka. Det går inte ställa några krav heller, för får man för mycket krav på sig, så går man in i väggen till sist och då tar man gärna flaskan som hjälp. Det är precis samma sak med droger. Det går oftast inte att bara sluta tvärt. Man får abstinensbesvär och så och bara det kan göra att man börjar droga igen.
Mamma hade varit nykter i ett helt år, exakt. Det är bara ta nya friska tag nu, för det finns alltid någon som ställer upp för henne.
Jag ska läsa på extra mycket om alkohol och droger framöver, jag vill lära mig allt som går att lära sig. Jag vill bli en sån som har svar på allt som har med det ämnet att göra. Låt det ta tio år om det nu skulle vara så, men jag vill göra det här.

Snällheter

Kommentera inlägget här:

Du heter?
Glöm inte bort mig.

Vad är din mailadress?

Har du en hemsida / blogg?

Vad vill du säga?

Trackback